Registrera ansökan
När du har diskuterat din projektide med leaderkontoret är det dags att registrera ansökan formellt. Det gör du digitalt via Jordbruksverkets e-tjänst.
Du behöver en fullmakt för att få företräda den organisation som ska vara projektägare. Det gäller alla sökande organisationer förutom om det är din enskilda firma som ska söka stödet. Fullmakten kopplar samman ditt personnumner och bankID med projektägarens organisationsnummer i Jordbruksverkets e-tjänst. Det innebär att det inte räcker med att du har intyg på att du är firmatecknare, du måste ha en registrerad fullmakt hos Jordbruksverket.
Vi rekommenderar att ha minst två fullmaktstagare så att ni inte är helt beroende av att bara en enda person kan komma åt er ansökan i e-tjänsten. Fullmakten ansöker man om via en blankett som skickas via post till Jordbruksverket. Det tar vanligen 1-2 veckor att få fullmakten beviljad och du får bekräftelsen per brev när det är klart. När fullmakten är beviljad kan du påbörja ansökan. När du loggar in får du frågan om du vill företräda dig själv eller annan, då ser du att den organisation du fått fullmakt för finns att välja där.
Mer information om e-legitimation och fullmakt finns på Jordbruksverkets hemsida. Direktlänk till fullmaktsblanketten
Logga in i e-tjänsten och hitta rätt
När du har fått din fullmakt reistrerad så kan du påbörja din stödansökan. Eftersom Jordbruksverkets e-tjänst används för många olika typer av projekt och företagsstöd (inte bara för leader) så är det viktigt att du landar in rätt när du gör din ansökan.
Gör så här:
-
Surfa till www.jordbruksverket.se
-
Klicka på Mina sidor (knapp högt upp i höger hörn)
-
Logga in med ditt privata bankID
-
Välj att du vill representera utifrån vem som ska äga projektet. Är det din enskilda firma väljer du "mig själv" annars så väljer du alternativet "en kund, mitt bolag eller någon annan".
-
Har du en redan påbörjad ansökan så kommer den att synas nu och du kan jobba vidare med den.
-
Vill du registrera en helt ny ansökan väljer du "e-tjänster inom Mina sidor" och sen "projektstöd, investeringsstöd och företagsstöd", starta ansökan, döp ditt projekt och välj stöd: lokalt ledd utveckling genom Leader.
Fyll i ansökan
Innan du påbörjar din ansökan har du stämt av din idé med leaderkontoret, tänkt igenom ditt projekts utformning utifrån tipsen här och fått vägledning om fondval, insatsområde och finansieringsupplägg. Du kan därför börja direkt med en ansökan steg 2.
Börja med att kolla igenom alla frågor i ansökan, börja sen svara på dem. Genom att bara svara på frågan som ställs så undviker du onödiga dubbelskrivningar och spar tid.
Du måste inte skriva hela ansökan direkt, du kan spara och fortsätta vid senare tillfälle. Men det är först när du tryckt granska och skicka in som din ansökan räknas som inkommen. Du får då också en kvittens på att du skickat in.
Bilagor laddar du själv upp i samband med ansökan.Tänk på att endast ladda upp de bilagor som verkligen behövs och hör till projektet. Bilagorna ersätter inte behovet av att svara på frågorna som ställs i ansökan. En inskickad bilaga kan aldrig raderas, däremot kan du skicka in en ny version om det skulle behövas.
Budgetmall är en obligatorisk bilaga för alla projekt, där ska kostnaderna för projektets aktiviteter budgeteras på detaljerat sätt. Det finns en excelmall att ladda ner och i dokumentet finns anvisningar till hur det fylls i. Spara budgetmallen på din dator innan du fyller i den och laddar upp den som bilaga till ansökan. Du använder summeringen för varje kostnadsslag och skriver in den i avsnittet kostnader i ansökan Länk till budgetbilagan.
Projektets bidrag till leaderstrategin är en obligatorisk bilaga för alla projekt. Den ska laddas upp som en övrig bilaga i din ansökan om stöd. Kontakta Leaderkontoret för att få vägledning i vilket av våra fem insatsområden som er projektidé ska välja.
1. Kompetens och generationsväxling
2. Integration och social inkludering
3. Besöksnäring
5. Miljösmart samhällsutveckling
Först när du har skickat in ansökan i e-tjänsten kan vi på leaderkontoret se den och påbörja handläggning. Under handläggningen så kan vi be er komplettera er ansökan om det saknas uppgifter eller något behöver förtydligas. Vi kan inte ändra, lägga till eller ta bort något som du har skrivit i ansökan, det kan bara du/de som har fullmakt göra. När du gjort en komplett ansökan steg 2 blir du/sölande inbjudna till beredningsmöte där ni får presentera och diskutera er idé med delar av leaderföreningens styrelse innan beslutsmötet.
En inskickad ansökan är offentlig handling
När du skickat in en ansökan om stöd i e-tjänsten så är den att betrakta som offentlig handling. Det innebär att den som vill kan begära ut en kopia av den. Därför är det viktigt att du tänker på att du har ansvar för att de uppgifter du skickat in stämmer och att du undviker att skriva om sånt som kan vara känsliga personuppgifter etc.
Jordbruksverket är ansvarig myndighet eftersom de äger e-tjänsten där ansökan skickas in, de är därför ansvariga för utlämning av offentlig handling. Om din ansökan innehåller sekretessbelagda uppgifter behöver du påtala det när den skickas in, det är sen upp till myndigheten (om handlingen skulle begäras ut) att avgöra om det finns skäl nog att sekretessbelägga..