Nya affärer lokal mat i Gästrikland

Syftet med projektet är att stärka förutsättningarna för mer lokalproducerad mat i området till nytta för konsumenter, producenter och samhällets självförsörjning.

Målet med projektet att ha startat och testat en lösning för att beställa och distribuera lokal mat. Skapat ett nytt nätverk där aktörer i livsmedelskedjan samverkar med varandra, att fler lokala råvaror finns på restaurangernas menyer och i butikernas hyllor samt avslutnningsvis en projektrapport - digitalt och i pappersform, som tillgängliggjorts publikt.
Exempel på aktiviteter i projektet:

  • ​Rekryteringsprocess och uppstartsdialoger för butiker, restauranger, matproducenter och logistikaktörer till projektet.
  • Ordna med logistiklösning för området som kopplas till den befintliga digitala handelsplatsen Farm up.
  • Matchningsaktiviteter där aktörer inom livsmedelskedjan träffas för inspiration och samverkan.
  • Kommunikationsinsatser för att sprida information om projektet till såväl potentiella deltagare som allmänhet.
  • Producera en publik slutrapport för print och digitalt.
  • Projektledning och administration krävs för genomförandet av aktiviteterna

 

Olika aktiviteter görs i projektet exempelvis demo och provsmak av lokal mat på olika platser, Jullåda för företagskunder och Beredskapsveckan i september 2023.

Var genomförs projektet: Gästrikebygdens leaderområde

Koppling till Leaderstrategin: Insatsområde 4 - lokalproducerat

Total budgeterad projektkostnad: 1 712 734 kr

Beviljad Leaderfinansiering: EUs andel (50 %) av leaderfinansieringen kommer från Landsbygdsfonden.

Projektägare: Föreningen Matvärden

Hemsida: MatVärden - Hållbar mat för framtiden (matvarden.se)

Facebook: 

Projektledare: Britt-Marie Stegs, britt-marie@matvarden.se, 070-396 54 62

Samordnare: Lisa Valleräng, lisa@matvarden.se

Projektet period: 2024-10-31

Bild fb Fram up
EU flagga Europeiska jordbruksfonden farg
Leader logo