Leaderprojektet #forsbackabruk
Syftet med projektet #forsbackabruk är att utveckla platsen till ett attraktivt besöksmål med den genuina bruksmiljön som bas. Att levandegöra bruket och tillsammans med barn och ungdomar skapa aktiviteter inom kultur, kreativt skapande och digital teknik. Med respekt för platsen berätta historien och skapa nya berättelser som attraherar besökare att uppleva Forsbacka bruk.
Projektet ägs av Stiftelsen Forsbacka bruk och genomförs i samarbete med lokala föreningar och företag på orten samt Gävle kommun.
Aktiviteter som ingår i projektet är att tillsammans med barn och ungdomar utveckla och testa nya upplevelser. Ta fram grafisk profil och genomföra informations- och marknadsföringsinsatser. Genom pop-up verksamhet testa olika idéer för att skapa en service och ett utbud som gör det intressant för aktiva familjer att upptäcka mer om Forsbacka bruk.
Målet med projektet är att göra bruket mer tillgängligt och attraktivt att besöka för målgruppen barn och unga.
Var genomförs projektet:
Forsbacka bruk, Gävle kommun
Koppling till Leaderstrategin:
Insatsområde - 3 Besöksnäring
Total projektbudget:
839 208 kr + ideellt arbetad tid
EUs andel av finansieringen kommer från Landsbygdsfonden
Medfinansiering:
51 000 kr privata resurser + ideellt arbetad tid
Projektägare:
Stiftelsen Forsbacka bruk
Hemsida:
forsbackabruk.se
Instagram:
@forsbackabruk
Facebooksida:
https://www.facebook.com/Forsbackabruk
Kontaktpersoner:
Projektägarrepresentant: Helene Börjesson
E-post: helene.borjesson@gavle.se
Telefon: 070 - 084 84 64
Projektledare: Maria Eriksson
E-post: b.m.eriksson@gmail.com
Telefon: uppdateras